Cinsel Terapi

Çok sayıdaki araştırmaya göre her üç kişiden biri cinsel yaşamının herhangi bir döneminde en az bir cinsel işlev bozukluğu yaşamaktadır.  Cinselliğin yasaklandığı, cinsel eğitimin olmadığı, cinselliğin bir tabu olarak algılandığı ve bekaretin çokça önemsendiği toplumlarda vajinismus, cinsel istek bozuklukları, boşalma bozuklukları, cinsel özgürlüğün olduğu batı toplumlarına göre daha yüksek oranlarda görülmektedir. Cinsel eğitimsiz, bilgi eksikliği, yetersiz cinsel deneyim, cinsellikle ilgili yanlış inanışlar ve yetiştiriliş biçimi nedeniyle sağlıklı bir bedene ve psikolojik yapıya sahip bireylerde ya da çiftlerde cinsel sorunlar sık görülmektedir.

Cinsel Terapi ile vajinismus ve erken boşalma olgularının pek çoğu başarıyla, cinsel isteksizlik, erkeklerin sertleşme bozukluğu ve kadınların uyarılma ve orgazm bozuklukları gibi diğer cinsel işlev bozuklukları da büyük ölçüde tedavi edilmektedir.

Cinsel Terapi nedir?

Cinsel terapi, cinsel sorunlar konusunda eğitim almış deneyimli psikiyatrist ve psikologlar tarafından cinsel sorunları olan birey ya da çiftlere muayenehanede seans içinde konuşarak uygulanan, çeşitli ev ödevlerinin de verildiği  bir tür bilişsel davranış tedavisidir. Kesinlikle seans içinde konuşmanın dışında herhangi bir eylem olmaz, kişi uyutulmaz veya tıbbi bir müdahale yapılmaz. Psikolog veya hangi branştan olursa olsun doktorun yanında ya da mekanında  cinsel ilişki kurulmaz. Bilimsel olarak böyle bir tedavi yöntemi olmadığı gibi, bu durum tıp ahlakına uygun da değildir.

Cinsel terapiye başvuran kişinin cinsel partneri varsa tedaviye cinsel eşiyle başvurması önerilir. Çünkü bu tedavi başarısını daha da artırmaktadır. Eğer eşlik eden bir partner yok ise tabiki kişi tek başına da başvurabilir. Öncelikle her iki partnerle ayrı ayrı görüşülerek geçmiş cinsel yaşam öyküsü ve cinsel sorunun öyküsü alınır. Sorun/lar belirlendikten sonra tedavi hedefleri çiftle beraber saptanır. Görüşmelerin sıklığı, süresi ve temel ilkeleri belirlenir. İlk seansta cinsel bölgelerin anatomisi ve fizyolojisi, cinsel yanıtların işleyişi, yanlış cinsel inanışlar ve cinsellik kavramı anlatılır. Daha sonra cinsel terapi uygulanır. Cinsel sorunun tipine ve sorunlu çifte göre değişiklikler olmakla birlikte, cinsel tedaviler ortalama olarak 2-4 ay ve 6-10 seans sürer, ama kişiye göre bir iki görüşme ile kısa zamanda düzelen vakalar olabildiği gibi, tedavisinin bir iki yıl sürmesi gereken vakalar da olabilir.

Cinsel terapi aynı zaman da özel bir öğrenme biçimidir. Cinsellikle ilgili duygular, düşünceler ve yerleşmiş inançlar vardır. Yerleşmiş inançların çoğu zaman hatalı olabildiği bilinmektedir.  Genel olarak psikoterapilerde ve özellikle de cinsel tedavilerde, mahrem ve güvenli bir öğrenme ortamı oluşturularak kişinin kendisini, kimliğini, bedenini ve ilişkisini keşfetmesi sağlanır.  Bu keşif ve öğrenim kişinin özelliklerine göre değişen bir hızda ve zamanla olur. Bu nedenle cinsel sorunun ilaçla tedavisi yapılırken de hasta ile hekim arasındaki ilişkinin önemi vardır ve bazen psikoterapi veya cinsel terapinin bir parçası olarak uygulanır. Zira cinsellik salt bedensel bir sorun değildir.

Cinsellik sadece cinsel organlarla sınırlı değildir. İnsan davranışı ve cinselliği bedensel, psikolojik, sosyal koşullardan etkilenir. Cinsel sorunların ve bozuklukların ortaya çıkışında kişinin bedensel ve psikolojik özellikleri ya da ikili ilişkilerin etkileşimleri etkili olabilir. Doğal olarak cinsel sorunların tedavisi de, oluşumunda rol oynayan etkenlere göre değişebilir. Kişi ile görüşülerek sorunu ortaya çıkaran, yerleşmesine neden olan etkenler birlikte incelenir.  Sorunun tedavisinde etkili olacak ilaç veya psikoterapiler seçilir.

Cinsel sorun tıbbi veya biyolojik bir nedene bağlı ise, tedavisi ilaç veya diğer tıbbi tedaviler olacaktır. Bu durumda tedaviyi, ürologlar, kadın hastalıkları ve doğum uzmanları ya da psikiyatristler yaparlar. Eğer cinsel sorun psikolojik etmenlerle ilişkili ise veya tıbbi bir nedene bağlı olarak gelişmiş olsa bile psikolojik etmenler durumu ağırlaştırmışsa, cinsel terapiler uygulanmalı ya da ilave edilmelidir. Cinsel terapileri ise cinsel terapi konusunda eğitim almış psikiyatristler ve klinik psikologlar yapabilir.  Bütün tedaviler gibi cinsel tedaviler de bilimsel veriye dayalı olmak zorundadır.

Cinsel İşlev Bozuklukları Nelerdir?